Wij kunnen je helpen bij pijnklachten aan de binnenkant van de knie

Praktijk score van 9,3

Al onze fysiotherapeuten zijn goed geschoold.

Betrokken fysiotherapeut

Een persoonlijke en unieke benadering

Snel inzicht in uw klacht

Korte lijnen met andere zorgprofessionals.

Wij kunnen je helpen bij pijnklachten aan de binnenkant van de knie

Pijn in de knie is een veelvoorkomende klacht, bij zowel sporters als niet-sporters. Jaarlijks kampt ongeveer één op de dertig Nederlanders met knieklachten. Aangezien de knie een complex en beweeglijk gewricht is, is deze extra gevoelig voor blessures.

Zo’n knieblessure kan een zekere belemmering vormen in het dagelijks leven en tijdens het sporten, omdat het gewricht dagelijks intensief wordt belast. Denk hierbij aan bewegingen zoals lopen, springen, hurken, zitten en opstaan.

Vraag je je af wat mogelijke oorzaken zijn van je pijnklachten en hoe je er vanaf komt? Je leest het op deze pagina!

pijnklachten  binnenkant knie fysioxtra

Hoe zit het kniegewricht in elkaar?

Om te begrijpen waar pijn in de knie vandaan kan komen, zal het eerst duidelijk moeten zijn hoe het gewricht in elkaar zit. Het kniegewricht vormt de verbinding tussen vier botten: dijbeen, kuitbeen, scheenbeen en knieschijf.

Het dijbeen heeft twee ronde uiteinden, welke contact maken met het scheenbeen. Omdat de bovenkant van het scheenbeen afgeplat is en de twee botdelen hierdoor niet goed op elkaar passen, is het platte vlak van het scheenbeen bedekt met twee halvemaanvormige stukken kraakbeen. Deze kraakbeenstructuren zijn de menisci en ze fungeren als schokdempers.

Om de stabiliteit van de knie te verzekeren, heeft het gewricht naast de menisci nog vier gewrichtsbanden. Aan de linker- en rechterkant van de knie bevindt zich elk een stevige band. Deze banden voorkomen dat de knie zijwaarts buigt. Hiernaast heeft de knie aan de binnenkant twee kruisbanden die elkaar kruisen.

De functie van deze kruisbanden is het voorkomen dat het onderbeen naar voren, achteren, binnen of buiten beweegt ten opzichte van het bovenbeen.

Mogelijke oorzaken van pijn aan de binnenkant van de knie

Een veel voorkomende oorzaak van pijn aan de binnenkant van de knie is letsel aan de binnenste knieband. De binnenste knieband kan beschadigd raken wanneer deze teveel op rek komt, doordat de knie in een X-stand wordt geforceerd. Dit gebeurt meestal door een trauma, zoals op het sportveld, tijdens een ski-ongeval of bij een val met de fiets. Hierbij wordt het onderbeen te ver naar buiten bewogen.

Hiernaast kan een blessure aan de binnenste meniscus de boosdoener zijn. Schade hieraan kan ontstaan wanneer de knie wordt gedraaid. Vooral wanneer een gebogen knie wordt gedraaid terwijl de voet stevig op de grond blijft staan, kan dit leiden tot een scheurtje in de binnenste meniscus.

Andere oorzaken van pijn aan de binnenkant van de knie

Pijn aan de binnenkant van de knie is typerend voor letsel aan de binnenste knieband of meniscus. Hiernaast kan pijn aan de binnenkant van de knie worden veroorzaakt door letsel aan een kruisband wanneer de schade aan de binnenkant is gelokaliseerd.

Wanneer een kruisband in het midden of aan de buitenkant van de knie is beschadigd, zal de pijn logischerwijs niet aan de binnenkant gelokaliseerd zijn. De voorste kruisband raakt vaker beschadigd dan de achterste. Letsel aan deze voorste knieband ontstaat door een trauma waarbij het onderbeen te veel naar voren schuift.

Andere mogelijke oorzaken van pijn aan de binnenkant van de knie zijn een gebroken bot, artrose of overbelasting leidend tot een ontsteking van een pees. Ook hierbij geldt weer dat de locatie van de schade bepaalt of de pijn aan de binnenkant van de knie of ergens anders is gelokaliseerd.

Naast pijn aan de binnenkant van de knie kan letsel aan de binnenste knieband of meniscus leiden tot een zwelling aan de binnenzijde van de knie en stijfheid. De knie kan instabiel zijn en bij ernstig letsel kan het zo zijn dat het niet meer mogelijk is om je knie te belasten. Pijn die wordt veroorzaakt door schade aan de binnenste knieband verergert wanneer op de knieband wordt gedrukt of wanneer deze op rek wordt gebracht.

De behandeling van pijnklachten aan de binnenkant van de knie

De behandeling van je pijnklachten is afhankelijk van de achterliggende oorzaak. Om deze reden is het van belang om de juiste diagnose te stellen. Op basis hiervan kunnen onze fysiotherapeuten een persoonlijk hersteltraject opstellen.

Letsel aan de binnenband of binnenste meniscus kan volledig herstellen door middel van fysiotherapie als de diagnose binnen twee weken wordt gesteld. Door middel van oefeningen zullen we aan de slag gaan om de spieren rondom je knie te versterken. Op deze manier wordt de beschadigde structuur ontlast en wordt de knie stabieler.

Hiernaast zullen we kijken naar de stand van de voeten en knieën. Dit is belangrijk aangezien een verkeerde stand bij kan hebben gedragen aan het ontstaan van je letsel.

Herstel van pijnklachten aan de binnenkant van de knie bij Fysio Xtra

Onze fysiotherapeuten bij Fysio Xtra zullen, na het stellen van de juiste diagnose, een persoonlijk hersteltraject opzetten. Hierbij zullen we je vervolgens begeleiden, zodat de klachten aan de binnenkant van je knie op een snelle en effectieve manier zullen verdwijnen.

Heb je nog vragen of wil je beginnen met je herstel? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!