Etalagebenen

Merk je dat je steeds minder ver kan lopen, omdat de pijn in jouw benen toeneemt? Neemt de pijn af wanneer je even stil staat? Het lastiger wordt om het tempo van anderen te volgen door de pijn in jouw benen?

Herken je jezelf hierin, dan kan het goed zijn dat je etalage benen (ook wel Claudicatio Intermittens genoemd) hebt. De huisarts kan dan verder beoordelen of dit zo is.

Plan een vrijblijvend gesprek

Wij nemen binnen 24 uur contact met je op.

Etalagebenen

Waarom doen de benen pijn?
    Bij etalage benen zijn de aanvoerende bloedvaten naar de beenspieren dichtgeslibd: gedeeltelijk of verstopt. Tijdens het lopen hebben de spieren meer zuurstof nodig, maar dat wordt niet voldoende aangevoerd door de vernauwingen in de bloedvaten. Er ontstaat dus een zuurstof tekort. Dit veroorzaakt de pijn in de benen.

Plan een vrijblijvend gesprek

Wij nemen binnen 24 uur contact met je op.

Welke behandeling is effectief?
      De behandeling bestaat uit begeleide looptraining (aanmaak kleine bloedvaatjes om de pijn tolerantie te verbeteren) en er wordt aandacht besteed aan leefstijl en beperking van de risicofactoren (stoppen met roken, gezonde voeding, medicatie gebruik, voldoende beweging). Door het lopen vormen zich nieuwe kleine bloedvaten die zorgen voor betere zuurstof toevoer naar de been spieren. De loopafstand en het wandeltempo kan door de looptherapie verbeteren.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat onder begeleiding looptherapie een goede therapie is en minder risico’s met zich meebrengt dan dotteren. Daarom wordt er eerst ingezet op looptherapie. De therapie wordt sinds 2 jaar vergoed uit de basisverzekering en niet uit de aanvullende verzekering.