10 feiten over rugpijn die iedereen moet weten

Lage rugpijn is bij mensen een veelvoorkomende klacht en leidt wereldwijd tot steeds meer beperkingen in het dagelijks functioneren. Overtuigingen die niet berusten op waarheid (unhelpful beliefs) komen veel voor en worden geassocieerd met hogeren mate van pijn, meer beperkingen in het dagelijks functioneren, meer werkverzuim, toename van medicatiegebruik en contact zoeken met medische zorgverleners (fysio, huisarts etc).

Er zijn 10 overtuigingen van lage rugpijn die NIET WAAR ZIJN!! Hieronder de 10 mythes:

1. Lage rugpijn is meestal een serieus medische aandoening.

2. Lage rugpijn leidt later in het leven tot beperkingen en aanhoudende pijn.

3. Aanhoudende rugpijn is altijd gerelateerd aan weefselschade.

4. MRI of röntgenfoto’s zijn altijd nodig om de oorzaak van de lage rugpijn te detecteren.

5. Pijn die aanwezig is tijdens het uitvoeren van oefeningen of bewegingen van de rug is altijd een waarschuwing dat er schade is aan de wervelkolom en dat er direct gestopt moet worden met bewegen.

6. Lage rugpijn word veroorzaakt door een slechte houding tijdens zitten, staan en tillen.

7. Lage rugpijn word veroorzaakt door zwakke rompspieren (core) en een sterke core beschermt tegen toekomstige rugpijn.

8. Herhaaldelijk krachten op de rug resulteert in weefselschade.

9. Opkomende pijnsteken in de rug is een teken van weefselschade en er is rust nodig.

10. Behandelingen zoals het gebruik van sterke medicatie, injecties en opereren zijn effectief en nodig om de rugpijn te behandelen.

Gedragsveranderingen van de mensen naar aanleiding van de onjuiste overtuigingen.

Mensen gaat de normale bewegingen van de rug vermijden. Bewegingen zoals bukken, tillen en onderuitgezakt zitten. Ook activiteiten in het dagelijks functioneren zoals werken, sporten en sociale activiteiten worden vermeden.

Door deze overtuigingen gaat men ook een beschermend gedrag vertonen, zoals heel voorzichtig en langzaam gaan bewegen, bracen van de rug of gebruik maken van een corset of tape.

Mensen denken ook dat het gebruik van medicatie, injecties of het ondergaan van een operatie nodig is om de pijn te laten verdwijnen.

Psychologische veranderingen naar aanleiding van de onjuiste overtuigingen.

Mensen krijgen een negatieve mindset wat leidt tot een verhoogde pijnprikkel en tot bewegingsangst. Gekoppeld met een verminderd zelfvertrouwen en/of zelfmanagement kan dit leiden tot een verstoorde mentale gezondheid (dit kan leiden tot stress, depressiviteit, angst, slechte coping, slechte leefstijl).

WAT WERKT WEL ALS JE PIJN HEBT IN DE RUG!!

Een positieve mindset is geassocieerd met pijnvermindering en afname van beperkingen in het dagelijks leven. Een gezonde leefstijl en actieve coping zijn ook belangrijke positieve factoren.

Er zijn 10 feiten over lage rugpijn:

1. Lage rugpijn is geen serieuze levensbedreigende medische aandoening.

2. De meeste episoden van lage rugpijn gaan vanzelf over en nemen niet toe gedurende de leeftijd.

3. Een negatieve mindset, angst en ontwijkend gedrag en een slechte pijn coping word geassocieerd met aanhoudende pijn.

4. De aanwezigheid op afwijkingen van de rug uit scans zoals MRI of röntgenfoto’s geven geen prognose over de huidige episode van lage rugpijn of de kans dat lage rugpijn in de toekomst erger word.

5. Opbouwende oefeningen en bewegingen van de rug in alle richtingen is veilig en gezond voor de wervelkolom.

6. De houding van de rug tijdens zitten, staan en tillen voorspelt geen toename of ontstaan van rugpijn.

7. Een zwakke core (rompspieren) veroorzaakt geen lage rugpijn. Ondanks dat het wel goed is om de rompspieren te versterken is het ook belangrijk om ze te kunnen ontspannen als ze niet gebruikt hoeven te worden.

8. Bewegingen van de wervelkolom en belasten ervan is veilig en leidt niet tot rugpijn.

9. Opkomende pijnsteken zijn meer gerelateerd aan veranderingen in activiteiten, stress en verminderde gemoedstoestand dan aan weefselschade.

10. Effectieve zorg voor lage rugpijn is relatief goedkoop. Richt je op educatie, positieve mindset, optimaliseer je fysieke en lichamelijke gezondheid en zorg voor genoeg slaap, voldoende sociale activiteiten, voldoende lichaamsbeweging en een gezond lichaamsgewicht.

Referentie:

O’Sullivan et al 2019: Back to Basics – 10 facts every person should know about back pain