Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij klachten door een runners knee?

Hardlopen is een populaire en gezonde vorm van lichaamsbeweging. Het is te doen op momenten die jou goed uitkomen en het kost relatief weinig tijd en geld. Je loopt immers zo de deur uit.

Helaas is hardlopen ook een blessuregevoelige sport. Een veelvoorkomende blessure bij hardlopers is de runners knee.

Fysiotherapie kan je uitstekend helpen bij zowel het voorkomen van een runners knee als bij het herstel van de blessure.

Hoe dat zit, lees je hieronder!

Runners Knee Klachten

Wat is een runners knee?

Runners knee is een overbelastingblessure aan de knie, die veel voorkomt bij hardlopers. De meest voorkomende is het Tractus Iliotibialis Frictie Syndroom. Maar ook het patellofemoraal pijnsyndroom wordt onder de runners knee gerekend. De blessure kan dus meerdere oorzaken of meerdere onderliggende kwetsuren omvatten.

Bij het Tractus Iliotibialis Frictie Syndroom, is er schade ontstaan aan de pees die vastzit aan de buitenkant net boven je knie. Wanneer je last hebt van deze blessure, zit de pijn dan ook op die plek.

Bij het patellofemoraal syndroom is er sprake van pijn rondom de knieschijf (patella) die ontstaat doordat de knieschijf niet soepel beweegt over het kniegewricht.

Kenmerkend voor een runners knee, is de pijn aan buitenzijde van de knie.

Typerende klachten bij een runners knee

Naast dat de pijn van een runners knee aanwezig is tijdens het hardlopen, kan het ook zijn dat je pijn hebt tijdens andere belastende activiteiten, zoals traplopen of wandelen.

De aanwezige pijn gaat om een branderige, stekende pijn die verergert tijdens het uitvoeren van de belastende activiteiten.

Ook is het hebben van een schurend of krakend gevoel bij het buigen van de knie een veelvoorkomend symptoom van een runners knee. In sommige gevallen is er sprake van zwelling rondom de knie.

“Fysiotherapie kan een grote rol spelen in je herstel van een runners knee. Een fysiotherapeut zal eerst een uitgebreide evaluatie uitvoeren om de specifieke oorzaken van de klachten te achterhalen.”

-FysioXtra-

Wat zijn de oorzaken van een runners knee?

Er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen aan het ontstaan van een runners knee. Een van de meest voorkomende oorzaken is overbelasting.

Hardlopen geeft een hoge druk op de pezen rondom de knie en de knieschijf, wat kan leiden tot irritatie en slijtage. Wordt dit te veel, dan kan een runners knee ontstaan.

Ook spierzwakte of afwijkingen in het looppatroon of de lichaamshouding kunnen bijdragen aan het oplopen van runners knee. Een voorbeeld van een afwijkend looppatroon is het naar binnen kantelen van de voet tijdens de voetlanding (overpronatie).

Door de overpronatie wordt de druk anders verdeelt over het lichaam tijdens het lopen, waardoor bepaalde structuren overbelast kunnen raken en op termijn klachten kunnen geven.

Voor een juist looppatroon is het gebruiken van goede schoenen erg belangrijk. Dit geldt overigens ook voor het voorkomen en verhelpen van andere blessures.

Fysiotherapie bij een runners knee

Fysiotherapie kan een grote rol spelen in je herstel van een runners knee. Een fysiotherapeut zal eerst een uitgebreide evaluatie uitvoeren om de specifieke oorzaken van de klachten te achterhalen. Op basis van de oorzaken en jouw wensen wordt een gepersonaliseerd behandelplan opgesteld. Veelvoorkomende onderdelen van het behandelplan bij de fysiotherapeut zijn:

Loopanalyses

Om te achterhalen of er sprake is van een afwijkend looppatroon zal de fysiotherapeut een analyse van je looppatronen en bewegingstechniek uitvoeren. Eventuele afwijkingen kunnen tijdens de behandelingen worden gecorrigeerd om zo de belasting op de knie te verminderen.

Oefentherapie

Daarnaast zal de fysiotherapeut je spierversterkende en mobiliserende oefeningen meegeven. Deze zullen gericht zijn op de spieren in de bovenbenen. Onvoldoende kracht in deze spieren kan namelijk zorgen voor instabiliteit rondom de knie, wat een verhoogd risico geeft op het oplopen van en het verergeren van een runners knee. Ook eventuele rompstabiliteit versterkende oefeningen kunnen bijdragen aan deze stabiliteit.

Het geven van advies

Tijdens de behandelingen zal de fysiotherapeut je advies geven over de balans tussen rust en het geleidelijk opbouwen van de belasting op je knie. Hierdoor voorkom je overbelasting en daarmee een mogelijke herhaling van de runners knee.

Overige behandelmethoden

Eventueel kan een fysiotherapeut ook manuele therapie gebruiken en/of specifieke rekoefeningen meegeven om het pijnvrije bewegingsbereik van de knie te verbeteren. De behandelmethodes die worden toegepast zullen compleet afhankelijk zijn van jouw individuele behoeftes en klachten.

Fysiotherapiepraktijk FysioXtra bij een runners knee

Heb je last van een runners knee? Of wil je een runners knee voorkomen en je looptechniek verbeteren? De fysiotherapeuten van FysioXtra helpen je graag!

Bij ons kun je binnen 48 uur terecht voor een afspraak. Schroom daarom niet en neem contact met ons op!