Fysiotherapie bij pijn aan de voorkant van de knie

Kniepijn is een veelvoorkomende blessure. Jaarlijks hebben ongeveer 33 van de 1.000 Nederlanders last van knieklachten. Omdat de knie in het dagelijks leven veel wordt gebruikt, is het belangrijk om de klachten te behandelen om erger te voorkomen. De juiste behandeling hangt echter af van wat er precies aan de hand is in je knie.

Op deze pagina vertellen we je wat de mogelijke oorzaken zijn van pijn aan de voorkant van de knie en hoe fysiotherapie kan helpen bij de behandeling ervan.

Waardoor ontstaat pijn aan de voorkant van de knie?

Pijn aan de voorkant van de knie kan op verschillende manieren ontstaan. Het patellofemoraal pijnsyndroom en springersknie zijn veelvoorkomende oorzaken. Het patellofemoraal pijnsyndroom heeft betrekking op de knieschijf. Dit is het stukje bot aan de voorkant van het kniegewricht dat over het gewricht schuift bij het strekken en buigen van de knie.

Pijn aan de knieschijf kan ontstaan wanneer je te veel hebt bewogen of wanneer je verkeerde bewegingen hebt gemaakt. Als je beenspieren niet sterk genoeg zijn, vergroot dit de kans op het patellofemoraal pijnsyndroom.

Heb je te maken met een springersknie? Dan vindt de pijn aan de voorkant van je knie zijn oorsprong in de pees die zich tussen de knieschijf en het onderbeen bevindt. Deze pees is betrokken bij het strekken van je been.

Ook een springersknie kan ontstaan door overmatig bewegen. Zoals de naam al aangeeft, zijn vooral sporten waarbij je veel moet springen risicovol. Ook sporten waarbij je vaak korte stukken moet sprinten, kunnen een springersknie aanwakkeren.

Hoewel pijn aan de voorkant van je knie vaak te maken heeft met je knieschijf, kan het ook wijzen op bijvoorbeeld meniscusletsel of artrose. Een juiste diagnose is van belang om de pijn efficiënt te kunnen behandelen.

Welke symptomen kunnen samengaan met pijn aan de voorkant van de knie?

Als de pijn zijn oorsprong vindt in de knieschijf, kan de pijn erger zijn bij hurken, knielen, traplopen, hardlopen en fietsen. Hiernaast kan je knie stijf en dik zijn en kan deze kraken tijdens het bewegen. Bij een springersknie wordt de pijn net onder de knieschijf ervaren. Ook in dit geval kan de pijn verergeren bij traplopen en hardlopen.

Hiernaast kan springen erg pijnlijk zijn. In beide gevallen kunnen de klachten erger zijn als je weer gaat bewegen na een tijdje stil te zitten. Als je even rondloopt wordt dit echter weer minder.

pijn voorkant knie

“Pijn aan de voorkant van de knie kan op verschillende manieren ontstaan. Het patellofemoraal pijnsyndroom en springersknie zijn veelvoorkomende oorzaken”

Fysiotherapie bij pijn aan de voorkant van de knie

Een juiste behandeling is afhankelijk van de precieze oorzaak. Daarom zullen we ons allereerst focussen op het stellen van de juiste diagnose. Over het algemeen zullen we nagaan bij welke activiteiten je veel pijn ervaart en we adviseren om deze minder uit te gaan voeren. Dit doen we om erger te voorkomen. Tegelijkertijd zullen we ons richten op oefeningen om je benen sterker te maken. Hierdoor worden de pijnlijke en kwetsbare delen van je knie beschermd.

Naast spierversterkende oefeningen kunnen rekoefeningen van toegevoegde waarde zijn. Rekoefeningen dragen bij aan het verbeteren van de flexibiliteit en beweeglijkheid van de spieren en pezen rond de knie, wat op zijn beurt helpt de spierspanning en stijfheid te verminderen.

Herstel van pijn aan de voorkant van je knie bij Fysio Xtra

Herken je de genoemde klachten? Onze fysiotherapeuten bij Fysio Xtra helpen je graag om van je klachten af te komen. Aangezien pijn aan de voorkant van de knie verschillende oorzaken kan hebben, zullen we beginnen met het stellen van de juiste diagnose. Hier zullen we je vervolgens in begeleiden om je naar een zo goed mogelijk herstel te brengen.

Heb je nog vragen of wil je beginnen met je herstel? Wij helpen je graag verder!