Hoe kan een fysiotherapeut helpen bij pijnklachten aan de buitenkant van de knie?

Heb je last van pijnklachten rondom je knie? Dan ben je zeker niet de enige! Knieklachten komen ontzettend veel voor: na nek- en rugklachten is kniepijn de meest voorkomende klacht aan het bewegingsapparaat waarmee mensen naar de huisarts gaan.

Dit is ook niet heel gek wanneer je je bedenkt dat de knieën dagelijks veel worden belast tijdens bijvoorbeeld het (hard)lopen, traplopen en springen.

Een van de klachten die kan ontstaan aan de knie, is pijn aan de buitenkant van de knie. Deze pijn kan een grote impact hebben op je leven. Daarom is een passende behandeling enorm belangrijk.

Bij Fysio Xtra kun je terecht voor een persoonlijk behandelplan waarbij jouw doelen centraal staan. Op deze pagina lees je hier meer over.

Buitenkant knie pijn

Het ontstaan van pijnklachten aan de knie

Pijnklachten aan de buitenkant van de knie kunnen grofweg op twee manieren ontstaan: acuut of door herhaalde stress. In het geval van acuut ontstane knieklachten is vaak duidelijk aan te wijzen wat de oorzaak is van jouw klachten. Denk hierbij aan een botsing tijdens het sporten of een misstap.

Knieklachten ontstaan in veel gevallen echter langzaam door herhaalde stress op de knie. Overbelasting zorgt voor schade aan de knie. In veel gevallen herstelt deze schade vanzelf weer wanneer je voldoende rust neemt.

Doe je dit niet? Dan kun je te maken krijgen met pijnklachten aan de buitenkant van de knie.

Veelvoorkomende blessures aan de knie

Er zijn veel verschillende blessures die pijnklachten aan de buitenkant van de knie tot gevolg kunnen hebben. Een aantal hiervan zijn:

• Het iliotibiale bandsyndroom: de iliotibiale band is een peesplaat die loopt van de heup naar de buitenkant van de knie. Overmatige wrijving van de peesplaat over de structuren van het kniegewricht, kan leiden tot irritatie en pijn aan de peesplaat.
  • Bandletsel: schade aan de gewrichtsbanden die zich aan de buitenkant of in de knie bevinden, kan pijn veroorzaken aan de buitenkant van de knie.
  • Bursitis: bij bursitis is er sprake van een ontsteking van een slijmbeurs (bursa). Een slijmbeurs is een kussentje gevuld met vocht dat ervoor zorgt dat de pezen worden beschermd tegen overmatige wrijving. Het kan echter voorkomen dat de bursa ontstoken raakt, waardoor pijn aan de buitenkant van de knie ontstaat.

Naast bovengenoemde blessures kunnen ook gewrichtsaandoeningen, zoals artrose, pijn aan de buitenkant van de knie veroorzaken.

“Pijnklachten aan de buitenkant van de knie kunnen grofweg op twee manieren ontstaan: acuut of door herhaalde stress.”

-FysioXtra-

Wat kan Fysio Xtra voor mij betekenen bij knieklachten?

Bij Fysio Xtra werken professionele therapeuten die veel ervaring hebben in het behandelen van pijnklachten aan de buitenkant van de knie. Een passend behandelplan is belangrijk voor de effectiviteit van de behandeling. Daarom vindt er altijd een intakegesprek plaats voordat de behandeling wordt gestart.

Tijdens dit gesprek stelt de fysiotherapeut vragen over het ontstaan en verloop van jouw klachten en zal er een lichamelijk onderzoek worden afgenomen.

Na het intakegesprek start de behandeling. Deze behandeling is dus per persoon verschillend en afhankelijk van de oorzaak van jouw klachten. Een aantal componenten dat vaak terugkomen in de behandeling van pijnklachten aan de buitenkant van de knie zijn:

Het verminderen van pijn

De fysiotherapeut kan diverse technieken, zoals massage of mobilisatie, gebruiken om jouw pijn te verminderen. Het is wel belangrijk om op te merken dat de meeste behandeltechnieken die gericht zijn op het verminderen van de pijn een tijdelijk effect hebben.

Om de pijn op lange termijn te doen verminderen, zal de oorzaak van je klachten weggenomen moeten worden en zul je actief aan de slag moeten met oefeningen en de adviezen van de fysiotherapeut.

Oefentherapie

Oefentherapie omvat het uitvoeren van specifieke oefeningen die de structuren rondom de knie sterker maken en mobiliseren. Hierdoor wordt de knie beter bestand tegen belasting en minder vatbaar voor blessures.

Educatie

Tot slot is educatie een belangrijk onderdeel van de behandeling. De fysiotherapeut heeft veel kennis over het bewegingsapparaat en het ontstaan van klachten aan onder andere de knie. Daarom kan de fysiotherapeut je adviseren over bijvoorbeeld de mate waarin je je knie kunt belasten of de manier waarop je een blessure in de toekomst kunt voorkomen.

Maak nu een afspraak bij Fysio Xtra!

Heb je last van pijnklachten aan de buitenkant van de knie? Neem dan gerust contact met ons op! Bij Fysio Xtra staan professionele en ervaren therapeuten voor je klaar die je kunnen helpen bij het verminderen van je klachten. Wij hopen je snel van de pijn af te kunnen helpen in onze praktijk!