De toege-voegde waarde van dry needling bij hard-nekkige klachten

De toegevoegde waarde van dry needling bij hardnekkige klachten

Praktijk score van 9,3

Al onze fysiotherapeuten zijn goed geschoold.

Betrokken fysiotherapeut

Een persoonlijke en unieke benadering

Snel inzicht in uw klacht

Korte lijnen met andere zorgprofessionals.

De toegevoegde waarde van dry needling bij hardnekkige klachten

Als fysiotherapie praktijk in den Bosch is het ons doel om je te helpen bij het verkrijgen of behouden van een goede gezondheid. Dit doen we door mensen te begeleiden bij pijnklachten en te ondersteunen in het behalen van gezondheidsdoelen.

De kennis van het menselijk lichaam vormt de basis van onze fysiotherapeutische zorg. Maar het vak fysiotherapie staat zeker niet stil! Met nieuwe inzichten hebben wij als fysiotherapeuten steeds meer mogelijkheden om onze cliënten te helpen.

Eén van de innovatieve technieken die de laatste jaren veel aandacht krijgt, is dry needling. Er zijn goede redenen om hier aandacht aan te besteden: dry needling kan ervoor zorgen dat een therapie die is vastgelopen of onvoldoende effect heeft, weer op gang komt.

Dry needling is om die reden meestal geen op zichzelf staande therapie, maar kan juist bijzonder effectief zijn wanneer deze in combinatie met andere therapievormen wordt ingezet.

Wij vertellen je graag meer over hoe wij betere resultaten behalen door het toepassen van dry needling binnen onze fysiotherapeutische zorg.

Wat is dry needling precies?

Voor we het gaan hebben over de toepassing van dry needling, willen we de dry needling eerst wat beter uitleggen. Er zijn bijvoorbeeld misvattingen over dry needling die we graag de wereld uit willen helpen.

Er wordt bij dry needling bijvoorbeeld geen vloeistof ingespoten zoals de naam “droge naald” ook al zegt. Daarnaast zijn de prikjes pijnloos, doordat de naald erg dun is. Na afloop kan de spier wat beurs voelen omdat het lichaam op de behandeling kan reageren. Dit gevoel is vergelijkbaar met spierpijn en is na één à twee dagen weer weg.

Dry needling wordt voornamelijk toegepast op spieren die pijnlijk of gespannen zijn. Deze spanning en pijn worden veroorzaakt door kleine verkrampingen of triggerpoints in de spieren. Bij dry needling wordt deze triggerpoint kort aangeprikt. Dit veroorzaakt een zogenoemde Local Twitch Response. Hierbij spant de spier even kort aan, waarna deze langdurig ontspant. Tegelijkertijd komt de stofwisseling op gang waardoor het herstel in de regio wordt bevorderd.

Door dit toe te passen in gebieden die herstellen van een blessure, verloopt het herstel sneller of effectiever. Wanneer de fysiotherapeutische behandeling op weerstand stuit, bijvoorbeeld door stijve spieren, is dry needling een manier om die weerstand te doorbreken.

Waarbij kan dry needling worden toegepast?

Zoals eerder genoemd, is dry needling meestal geen therapievorm die geïsoleerd wordt toegepast. Dry needling wordt ingezet om blokkades te overwinnen wanneer deze tijdens de fysiotherapeutische behandeling optreden.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een tenniselleboog die hardnekkig aanwezig is. Tijdens de behandeling kan dan dry needling worden ingezet om de spieren in de elleboogregio soepeler te maken. Hierdoor kan de reguliere therapie beter ingezet worden zonder dat stijve spieren de therapie belemmeren.

Dry Needling
Maar er zijn veel meer mogelijke klachten waarbij dry needling kan worden toegepast:

• Nek- en schouderklachten (frozen shoulder)
    • Tenniselleboog en golferselleboog
    • Klachten van arm, onderarm en pols
    • Hoofdpijn en migraine
    • Rugklachten en lage rugklachten, met of zonder uitstraling
    • Bekken- en bilklachten, met of zonder uitstraling in de benen
    • Liesklachten, knieklachten en kuitklachten na bijvoorbeeld overbelasting
    • Onderbeen- en bovenbeenklachten, achillespees- en hielspoorklachten

Deze lijst is niet volledig. Veel lichamelijke klachten en blessures kunnen baat hebben bij dry needling. Vanzelfsprekend alleen wanneer dit door een kundige fysiotherapeut op de juiste manier wordt ingezet.

Dry needling bij Fysio Xtra

We hopen je te hebben laten inzien dat je bij ons aan het juiste adres bent wanneer je op zoek bent naar dry needling in of rondom Den Bosch. Doordat onze fysiotherapeuten een extra opleiding hebben gevolgd, mogen en kunnen zij deze therapie succesvol inzetten.

We komen graag met je in contact wanneer je op zoek bent naar een fysiotherapeut die dry needling kan toepassen of wanneer je een hardnekkige klacht hebt waar maar weinig verbetering in zit.

Wanneer je contact met ons opneemt, kunnen wij je adviseren of dry needling een goede optie voor jou is. Je kunt ons eenvoudig bellen of mailen om je klacht of doel te bespreken.